دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ 30 September 2024
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۸۲۰۳۴

ابراز خوش‌حالی رسانه علی‌اف از شهادت معاون عملیات سپاه

ابراز خوش‌حالی رسانه علی‌اف از شهادت معاون عملیات سپاه
سردار عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه در بیروت به شهادت رسید. او در همان جلسه‌ای حضور داشت که شهیدسید حسن نصرالله و دیگر فرماندهان ارشد حزب‌الله حاضر بودند. شهادت نیلفروشان که جزء چهره‌های کمتر شناخته‌شده و رده بالای سپاه بود، باعث ابراز خوشحالی تلویزیون جمهوری باکو شد.

«ینی‌مساوات» شبکه‌ای که متعلق به همسر الهام علی‌اف رییس جمهور جمهوری باکو است، مدعی شد «ژنرال ایرانی که ۳ سال پیش جمهوری باکو را تهدید کرده بود، کشته شد!». این ادعا‌ها به این دلیل مطرح شد که نیلفروشان رزمایش سال ۱۴۰۰ در حاشیه رود ارس را برگزار کرده بود و در آنجا نسبت به سوءاستفاده از خاک باکو علیه ایران هشدار داده بود.

موضع جمهوری باکو علیه ایران در همراهی با رژیم اسرائیل در سال‌های گذشته بار‌ها تکرار شده است. پیش از این الهام علی‌اف رییس‌جمهور باکو نیز عکسی منتشرکرده بود که در آن گربه‌ای را نوازش می‌کند. به تازگی نیز یکی از مجری‌های تلویزیون باکو در برنامه‌ای پس از چندین جمله توهین‌آمیز نسبت به ایرانی‌ها، می‌گوید که «ایران برای ماست». حالا اظهار خوشحالی از شهادت فرمانده سپاه در رسانه‌ای نزدیک به علی‌اف موضع دولت باکو را نسبت به ایران روشن‌تر کرده. اما شهید عباس نیلفروشان کیست که شهادت او منجر به خوش‌حالی باکونشینان شده است؟

نیلفروشان کیست؟

نیلفروشان متولد ۱۳۴۵ در اصفهان و از فرماندهان جنگ تحمیلی بود. او سال ۱۳۵۹ به سپاه پیوست. او پله‌پله از رده‌های پایین فرماندهی را آغاز کرد و فرماندهی دسته، فرماندهی گروهان، فرماندهی گردان، فرماندهی محور و معاونت عملیات لشکر ۸ نجف در زمان فرماندهی شهید احمد کاظمی را در جنگ تجربه کرد. فهرست مسئولیت‌های او بلندبالا است، اما مهم‌ترین ان‌ها معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه از ۸۴ تا ۸۶، فرمانده دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه از ۸۹ تا ۹۳ و معاون عملیات سپاه از ۹۸ تا زمان شهادت یعنی ۶ مهر ۱۴۰۳ بود. نیلفروشان هرچند فرمانده کمتر شناخته شده سپاه بود، اما اظهارنظر‌هایی عمومی درباره اسرائیل نیز داشت. او در تحلیل راهبرد اسرائیل در قبال ایران گفته بود: «اسرائیل در سطح راهبردی به این باور رسیده است که امکان درگیری آمریکا با ایران وجود ندارد و به این درک رسیده است که توان رویارویی با جمهوری اسلامی را ندارد و آمریکا هم توان سابق برای حفظ رژیم صهیونیستی را ندارد، راهبرد جدید رژیم راهبرد جنگ بین جنگ‌ها یا جنگ در منطقه خاکستری است. هدف اصلی راهبرد تضعیف مؤلفه‌های قدرت انقلاب اسلامی مانند مؤلفه‌های قدرت هسته‌ای، قدرت موشکی و پهپادی و قدرت منطقه‌ای ایران است. اصول کلی حاکم بر این راهبرد جنگ اطلاعاتی و کنترل سطح جنگ زیر آستانه تحمل ماست، وظیفه اصلی ما در این راهبرد حفاظت اطلاعات است، ما باید برای مقابله با این راهبرد حفاظت اطلاعات را مبنای کار خودمان قرار دهیم.» به‌نظر می‌رسد تحلیل نیلفروشان از راهبرد اسرائیل شباهت‌های زیادی به وضعیت امروز در منطقه دارد.

پس از شهادت نیلفروشان سپاه پاسداران در بیانیه‌ای شهادت او را در راستای «جنایت های رژیم صهیونیستی در لبنان عزیز» دانسته و شدیدا محکوم کرده است. عباس عراقچی وزیر خارجه نیز در پیام تسلیت خود به مناسبت شهادت سردار نیلفروشان گفت: «بی تردید این جنایت هولناک رژیم متجاوز صهیونیستی هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

 در چنین شرایطی نگاه‌های بسیاری به تصمیم ایران دوخته شده است و باید دید که پاسخ ایران در چه سطحی و با چه ابعادی صورت خواهد گرفت. 

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی